Jutlandroute - Reisverslag uit Renswoude, Nederland van Rosalie en Lex - WaarBenJij.nu Jutlandroute - Reisverslag uit Renswoude, Nederland van Rosalie en Lex - WaarBenJij.nu

Jutlandroute

Blijf op de hoogte en volg Rosalie en Lex

17 Juni 2013 | Nederland, Renswoude

23 mei
11uur vertrokken, via knooppuntenroute naar Raalte gefietst, 90 km. Overnacht op camping De Flierefluiter. Die dag hebben we wind,regen, hagel en zon gehad, alle jaargetijden in 1 dag. Bij aankomst op de camping: regen. Het was een prachtige route, overal achterlangs, over de IJssel en door Deventer en Beekbergen (opwarmen van bevroren vingers na ijsdouche )
Koffie gedronken in Beekbergen en 's avonds krentenbollen met kaas. 'S morgens yoghurt met muesli.

Dag 2.
Raalte naar Emmen. Weer : tegen de verwachting in een droge nacht, ochtend droog , rond middaguur een paar spatjes , rond drie uur brak de zon door, bleef tot in de avond.
De knooppunten weer opgezocht . Een afwisselende tocht over achterafpaden. Koffie in de zon in het leuke plaatsje Dalen.
De camping in Emmen is verplaatst , vragen aan imboorling, onduidelijk gebrom , andere man bekijkt de situatie en grijpt in. Dat is meester Mart. In de twintig, sportief op fiets, brengt ons een paar kilometer via via aan de andere kant van het dorp (stad) in het bos. O ja, als er geen plaats was konden wel bij hem slapen. Een echte kanjer, zie foto. Camping de Emmerdennen is een aanrader voor rustzoekers en zeker voor fietsers. De vogels maken de hele dag muziek. Er is een grote kapschuur waar je kunt koken, opdrogen , schuilen en gezellig buurten. Er gebeurt daar nooit iets en opeens komen wij langs. Das nie nix.

25 mei
Vandaag zijn we vanaf Emmen naar Sedelsberg gefietst, nou ja, iets daar voorbij, richting Schwanenburger Moor, Moor betekent veen en dat hebben ze daar, heul veul veun. Zo'n 85 km. Het laatste uur regende het. Het was een saaie, troosteloze rit, lange rechte wegen door veengebied. Onderweg wilden we nog boodschappen doen in Surwold, maar die winkel bestond niet meer. Toen als een dolle doorfietsen naar Neuborger, waar nog een supermarkt zou zitten. Op zaterdag sluiten ze hier om 14.00 uur en wij kwamen ok 13.50 binnen; er werd al gedweild en de dame achter de kassa keek erg chagrijnig! Nou ja, dit zou voorlopig, volgens ons boekje, de laatste supermarkt zijn. Verderop bij een tankstation een goede bak koffie gedronken met een warme geglugelrol, soort worstenbroodje. Toen weer verder. Wat schetst onze verbazing, tien kilometer verderop in Esterwegen een Aldi, Lidl, Nettorama en nog een kleine supermarkt, allemaal nog open! Vandaar dat die supermarktmevrouw zo chagrijnig was...
Gestopt bij een natuuurcamping/vrienden voor de fiets, waar we een kamer hebben genomen voor 40,00 inclusief ontbijt; het regent pijpenstelen en morgen, zondag, zou de slechtste dag van de week worden. We wachten het af. Inmiddels zitten we lekker aan een glaasje wijn en eten we straks een pizza; weer wat anders dat een blik bami (gisteren)! Morgen willen toch tussen de buien door of door de buien heen iets van 50kilometer verder komen. We hopen op beter weer komende week. We hoorden van onze gastvrouw dat verderop in het noorden, waar wij naar toe willen, bijzonder slecht is. Er komen mensen vandaar naar hier omdat het daar zo'n Jutlandweer is.

Zondag 26 mei
Van Sedelsberg naar Wollingst, geen 50 maar ruim 110 km. Het weer was tegen verwachting in droog, later op de dag buien. Het was een “zeer gevarieerde”, maar niet heus, tocht. Hoge bomen worden hier gekapt uit vrees dat mensen zich spontaan ophangen... Of de mensen krijgen geld toe om hier te wonen, wat een saaie trieste bedoening! Het enige dat hier mooi is, zijn de prachtige rhodondendrons in alle kleuren en maten, hele hagen met een intense kleurenpracht. Ook prachtige tuinazalea's in alle kleuren en maten. We hebben we twee keer een paar kilometer moeten klunen omdat de weg opgebroken was. Na de oversteek op de Weser, toch besloten om nog door te fietsen, het was nog redelijk vroeg in de middag. Het werden 35 km. We zouden dan een camping nemen in Lohe, echter de camping bestond niet meer, evenals de camping in Wehdel. Volgens een inboorling bestond de b&b in Lohe ook niet meer. Hij verwees ons naar Wollingst, daar zitten we nu in een kamer voor 70,00 euro met ontbijt. Ze weten de prijzen hier wel... Morgen maar weer verder. Natuurlijk was de trailboss vandaag de weg kwijt en staken we binnendoor, het was het mooiste stukje van de hele dag en ook van gisteren. Tot nu toe geen internet kunnen gebruiken. Internet. ??? Wa is da ?? WIFI: is dat worst ofzo ?
In de gids staat dat veel mensen deze streek saai vinden, maar dat dat niet zo is. Noem ons vanaf nu maar "veel mensen". Het is echt slaapverwekkend erg en alle mensen zien eruit alsof ze familie van elkaar zijn. Dat zal ook wel zo zijn. Het VEEN doet iets met mensen. Nu ik naar mijn lief kijk zie ik na 3 dagen al bepaalde trekken. .... Ik schrok van een schilderij op onze kamer. ...blijkt een spiegel ... Daarom is Roos dus bang voor me. We moeten hier weg.

Maandag 27 mei
Vertrokken met regen. Geel en oranje poncho’s. Achterafwegen zijn bijzonder slecht. Blubber en prut. We richten ons op de Elbe. Dat is een volgende logische horde. Na de Elbe, een aantal uren regen, wind en donkere wolken, werd het landschap vriendelijker en meer verzorgd. Ons doel vandaag was een trekkershut in Kleinwish. Aldaar aangekomen, geen gehoor. Nou, dan maar doorfietsen richting Itzehoe. Daar zou een budgetherberg zijn. Adres gevraagd bij local en wij daarheen fietsen. Helaas, gesloten en was nu een school, maar bij het zwembad werden ter compensatie een soort trekkershutten verhuurd. Wij daarheen en bij naastgelegen hotel nagevraagd. Echter, het zwembad verhuurt die alleen maar aan groepen en/of scholen. Dan maar het hotel, kosten: 85,00 incl. ontbijt. Het was een 3-persoonskamer en het welkomsfruit op tafel wasverrot. Aan de buitenkant zag het er als een luxe boshotel. Ook daar gegeten. Het eten was top! Na een dag fietsen smaakt iets al gauw lekker.

Dinsdag 28 mei. Van Itzehoe naar Hamdorf.50 km
De weersvoorspellingen waren goed maar in de middag regen en bliksem, kortom Utlandweer, Daarom al om rond 2 /3 uur gestopt, het werd donker. Het blijft echter redelijk mooi. De volgende camping is 40km verder, als die er nog is. De fietsketting en versnellingen schoongekrabt.
Redelijk geslapen en na het ontbijt weer verder, de zon schijnt en we hebben er weer zin in. Wel tijdig een camping opzoeken, zo ze nog bestaan. En dat lukte vandaag! Vandaag 50 km gefietst, en bestaande camping gevonden à 12,00! Yes! Als we nog door zouden fietsen, moeten we nog zo'n 40 km, qua tijd en weer kan dat prima, maar of die camping nog bestaat is de vraag. We zitten nu in Hamsdorf aan de Eiser, lekker in ons eigen tentje! In Duitsland nog zo'n 100 km te gaan en dan zijn we in Padsborg, de grens met Denemarken.
We hebben nog steeds goede zin, we zijn stomweg gelukkig in ons tentje met een blik smeksum. En 2 flessen wijn, maar dat komt door Rosalie die drinkt gewoon mee, dat kost geld.

Woensdag 29 mei. Pff vanaf 2100uur regen en wind, extra scheerlijnen gezet. Hele nacht regen. Nat ingepakt met een angstige blik naar de hemel. Toen kwam de regen en de wind. Nat en koud doorgetrapt. Wilden na 63 km een plek nemen, bestond niet meer, verprutste km dus, toen na zoeken de volgende 15 km verder ook weg toen 8 km ook weg, gelukkig een die niet vermeld stond in de gids een paar km verderop een plek met een supermarkt ernaast, joepie, wel koud, opwarmen in de afwasruimte. Vroeg naar bed. Het zou vanaf morgen beter weer worden. Morgen nog 10km de en dan dk. We zijn koud en nat en aan beter weer toe.

Donderdag 30 mei, 85 km op de teller, van Jarplund naar Vojens. Opgestaan met mooi weer maar vertrokken met heel veel regen. Doel vandaag was zo'n 80 km en eindigen op een fatsoenlijke camping, die vonden we in Vojens. Onderweg in Denemarken begon de zon te schijnen, heerlijk, een fietstochten over asfalt en grindwegen (monumentenzorg), hazen en een reetje gezien. Het is glooiend, kleine stijgingen, dalletjes en supermarkten kom je op de gekste plekken tegen. Mooi gebied, veel natuur en historie. Luxe camping voor 170 kronen, douches en warm water, wasmachine/droger gratis. Alles gewassen en aan de lijnen gehangen. Hopelijk is het morgen droog en kunnen we onze reis vervolgen; ook nog even met Yelen gepraat aan de telefoon; hij had met papa gevoetbald en ging nu slapen. Heerlijk!

Vrijdag 31 mei, van Vojens naar Ribe, 40 km, een rustig dagje met bijna de hele dag mooi weer, korte broek en zonder jas.
We zijn afgeweken van de voorgenomen route en pal west gefietst naar de Noordzeekust. Dit is de eerste mooie dag, wel nog steeds een strafe koude poolwind, en beloofd is dat er nog enkele mooie dagen komen. In Vojens is de tas van Lex gerepareerd, bij een fietsenstalling heeft een lieve oude dame alle bakjes en laatjes nagekeken totdat ze de juiste schroefjes vond, we hebben meteen maar een paar extra schroefjes meegenomen; zij blij en wij blij!
Gefietst, met enige moeite de weg opgepakt en hier zijn geen ANWB-borden, maar wel met behulp van locals, 36 km langs een drukke autoweg met hier en daar stukken fietspad, niet erg prettig om te fietsen; veel auto's en vrachtverkeer. Toen aangekomen op een mooie camping waar wij 2 nachtjes blijven. Vanmiddag Ribe bezocht en morgen naar het eiland Mando!, alleen met eb en per trekker te bezichtigen.

Zaterdag 1 juni. Het weer ziet er goed uit. Mando dus. Vanochtend uitgeslapen. Op de fiets naar vest vente ofzoiets. Elf kilometer, daar overgestapt op de trekkerbus die ons over een 10 kilometer lange weg / dijk naar Mando bracht. De beloofde zeehonden zijn op vakantie kunnen we ook onmogelijk zien omdat de zee een km ver weg is. Verder behoorlijk fris hier en een straffe wind. We moeten wachten tot 4 uur voor we weer terug mogen. Texel is mooier en de slikken en schorren van het Verdronken land van Haaftigen veel groter en spannender. Jammer maar helaas. Nog maar een bak koffie dan zitten we warm en droog.

Zondag 2 juni.
Gisteravond hadden de buurjongens zich een feestje beloofd. Hoempa hoempa dreun dreun. Dat ze dat overdag doen is niet zo leuk. Maar ‘s avonds is dat .ut. Eerst denk je nog ok moet een tijdje kunnen, om 12 uur de kampdame uit haar bed gebeld. Hoelang de disco nog doorging, ze hadden geen disco, eg wel, bij de buurjongetjes. Vier minuten later was het stil. Duizend excuses vanochtend van de kampdame. We blijven hier nog een dag om Ribe uit te benen, morgen gaan we 35km noordelijker naar Esbjerg vandaar kunnen we trein terug nemen. We hebben een beetje genoeg van het weer. De zon geeft genoeg warmte af maar er staat een straffe noordenwind die tot op het bot koud maakt. We zitten nu in luwte van de tent (ha ha) een glas te drinken. Roosje leest en ik mag het verslag doen, dat zo wordt nagekeken en waarnodig gecorrigeerd . Ribe is bijzonder. Trots op zijn historie met vikingen en koningen en prinsessen.

Maandag 3 juni
Zon met een straffe noordenwind en 64 km gefietst naar Vorbasse.
Gisterenavond hebben we besloten om Denemarken toch nog een kans te geven we fietsen vandaag naar het noorden. De wind is straf maar de zon schijnt en dat is heerlijk. We fietsen langs velden, boerderijen, iedereen is druk op het land bezig, grote tractoren doen het werk. We gaan weer regelmatig over grindpaden (vallen hier onder Monumentenzorg) zijn niet altijd makkelijk te fietsen, vooral als er vers grind ligt en de voortassen van Lex vol zitten met boodschappen en ook voor mijn smalle bandjes soms niet te dioen. Soms moeten we dan ook omfietsen. Geëindigd vandaag in Vorbasse, camping prima, wasje gedraaid en we genieten van een glas wijn in de zon! Heerlijk.

Dinsdag 4 juni van Vorbasse naar Silkeborg, zo' n 90 km.
We hadden een plaats uit de wind. Dat scheelt een slok op een borrel, zeker 10 graden. ‘s Nachts maar een beetje koud, het wordt ook bij niet meer donker. We kunnen dan niet inschatten hoe laat het is. Grappig. Rond 10uur vertrokken. Stond minder wind maar toch straf, korte broek, beetje kil, doorzetten zolang er schaduwen zijn. Wederom veel nationale landschapswegen , dwz grindwegen. Zolang er gravel is valt het mee , maar er is veel grof grind bijgestort. Daar zak je in weg, zeker Rosalie met haar dunne bandjes. Op een plaats met veel los grind moesten we 7 procent omhoog. Slippen en niet kunnen sturen, toch bijna boven gekomen, stukkie lopen. Toch kun je beter klimmen dan dalen op dat mulle grind. Das met onze bepakking echt gevaarlijk. De gemiddelde snelheid loopt terug tot wandelpas. Natuurlijk nergens koffie te krijgen. Er zijn hier natuurcampings midden in de bossen, geen sanitair vaak ook geen water. We willen morgen verder gaan 50 kilometer omhoog naar Viborg de op een na (Ribe) oudste stad van dk. Op tijd op om wat te kunnen rondkijken . Daarna moeten we een keuze maken, links- of rechtsom naar Skagen. We zien wel. We laten de wind meebeslissen. Gisteren de kleding kunnen wassen. We eten nu al een paar dagen uit blik gatverdamme.
Morgen iets fatsoenlijks scoren. In de tussentijd dromen van zelf koken. Grote vispizza enzo. Of dooie haan in wijn of mmmmm alles beter dan deze shit. We zitten nu 2100 uur buiten en worden belaagd door duizenden kleine muggen. We zijn al bij de tent weggegaan en zitten nu hier bij de buitenkeuken te wapperen, dit wordt dus weer vroeg slapen. Best lekker. Op verschillende plekken 3 hertjes gezien, veranderend landschap met loof- en dennenbossen en veel open uitgestrekt natuurgebied. Op de camping mochten we in het bos staan, maar dat waren slechte plekken. Dan maar neergezet op een ander plekje waar ook een tent stond; dat mocht maar kostte wel 28 dkr meer omdat daar elektriciteit was...De logica ontbreekt ons even.

Woensdag 5 juni van Silkeborg naar Viborg, zo'n 60 km gefietst (met omleidingsroute! van Lex).
Het weer was prima, de wind was iets gedraaid. Viborg is een belangrijke en ook oude stad met een leuk centrum en een prachtige kathedraal.
De rit begon met een paar pittige klimmen, een meer openlandschap en prachtige natuur, veel bosl en grintpaden die niet erg goed zijn voor de fietsen. Op tijd op de camping en daarna de stad ingegaan waar ze heerlijke Italiaanse ijsjes hadden; die moesten natuurlijk geproefd worden. Kathedraal bekeken, beetje rongekuierd waarna Lex heeft getrakteerd op een heerlijke pizza. Nu weer op de camping met een glaasje wijn, op tijd slapen want morgen gaan we weer een stuk. Het spattert nu een klein beetje, we blijven nog even gapend zitten, het is nu al 19.27 uur dus de avond schiet al weer op. Morgen gaan we weer een stuk verder met een gemiddelde van 80km zijn we over drie dagen in Skagen. Er komt weer een koude wind opzetten. Brrrr dat wordt weer een kille nacht. Slechts 10000000 muggen, dat valt mee.

Donderdag 6 juni. Zonnig weer weinig wind. Dat wordt een fijne fietsdag . Van Viborg naar Nibe 80 km.
Laat wakker, lekker ontbeten. Croissant en bolletje. Parcours was goed te doen, geen gore grindpaden wel mooie achteraf weggetjes en fietspaden over oude spoorlijnen, dat was echt gaaf, weer een hert gezien en veel mooie vogels. Het landschap is in de laatste 2dagen veranderd, ten goede. Mooie naaldbossen ruime uitzichten. Daar moet je wel een eind voor fietsen maar het is hier schitterend. Er is hier een groot fjord dat we iedere keer tegenkomen. Onze tent staat nu op een camping aan het fjord. Wel een beetje verkeerslawaai maar het uitzicht is mooi. Morgen komen we een aantal historische plaatsen tegen, we zijn benieuwd.

Van Nibe naar Longstrub. 86 km. Weer is zonnig met nw wind . Vanaf onze fjordcamping vertrokken rond 10 uur. De mooie plaatsjes vallen een beetje tegen. De beschrijvingen uit het boekje zijn geweldig maar in werkelijkheid valt het wat tegen. Weinig antiek en authentiek veel simpele bouw met golfplaten daken enzo. Het landschap blijft de moeite waard. We overnachten nu aan de zeekust met strand en wandelende duin die langzaam een vuurtoren laat verdwijnen. De achterband Van Rosalie is behoorlijk beschadigd door alle utlandwegen de zgn historische erfgoedwegen. Het zijn bijzonder slechte banden slopende en versnelling vernietigende utlandwegen, vol met grof grind, stof en troep. Op een normale fiets al bijna niet te doen. Met bepakking zijn het Killers . Is Roos ook haar reserve band verloren. Zojuist kwam de teckel van de buren aanlopen om een toastje mee te snoepen, toast laten liggen maar vissmurrie was goed. Volgens de buurvrouw is het hier al 4 weken mooi weer. Komt door de ligging. Vandaag vind zij een mindere dag, wij vinden het best lekker weer. Komende dagen wordt het nog beter.

Zaterdag 8 juni . Beetje wind uit het nw, temperatuur lekker.
Eerst uitgebreid ontbeten en richting vuurtoren gegaan. Heel bijzonder een wandelende duin heeft in 60 jaar de gebouwen rondom bedolven en er staat nog een stuk fier overeind tussen 2 dikke bulten. Daarna rustig op pad richting noorden tegen een vriendelijke bries in. Daar richting oost wind lekker zij of achter dat is nieuw voor ons. Nu naar het oosten lang de kust. Heel mooi en afwisselend landschap. Nog een paar historische fietspaden uit de tijd dat fietsen nog massieve banden hadden. En dan gewoon genieten. Het is mooi hier hier. Het doet denken aan onze eilanden of stukken Spanje, heel lekker relaxt trappen. Nu nog 25 naar Skagen en dan plannen maken om terug te komen . Maar dat is voor morgen.

Zondag, van Lonstrup naar Skagen, 30 km
Een rustig fietsdagje vandaag, stuifduin bekijken, 2 uurtjes fietsen door bos, kilometerslang (10) door de duinen. Heel erg mooi. Vuurtoren die in 1969 uit dienst genomen is omdat die is omsloten door de wandelende duin. In Lonstrup was trouwens een zeer vriendelijke campingbeheerder, speciaal voor ons had hij de nieuwe magnetron aangesloten! Super camping, mede door zijn enthousiasme. Onze laatste camping ziet er ook weer prima uit. Direct aan het Oostzeestrand.

Maandag 10 juni prachtig weer. Zon een beetje noordenwind. Tegenin trappen gaat zonder bepakking prima, voor de wind is het vliegen. Naar het noordelijkste puntje van Denemarken geweest. Daar waar de Noordzee en de Oostzee elkaar ontmoeten, prachtig mooi om te zien hoe de twee stromen tegen elkaar in botsen. Op de heenweg al een dromende zeehond gezien op een oude half in zee gezakte bunker op de terugweg zwom een jonge zeehond met ons mee, zeker een half uur was hij bij ons. Soms op minder dan een meter afstand. Geweldig leuk. Hij of zij was met de golven aan het spelen. Soms in een golf aan het zwemmen. Dan was het alsof hij in een aquarium zwom, zo leuk. Als wij verder liepen zwom hij met ons mee. Later kwam hij zelfs het strand op, maar toen kwamen er te veel mensen naar toe en verdween hij in zee. Zeehond heet Joop. Onze campingbazin is een schat. Helpt ons langdurig met veel geduld om onze terugreis in orde te brengen. Smak voor haar. Een kanjer gewoon. Sommige mensen hebben het. Als zij nou gaat samenwonen met de beheerder van de vorige camping ..... Ja dan is het helemaal goed. Toppertjes allebei.

Dinsdag 11 juni.
Vroeg wakker, t zal de spanning voor de reis zijn. Alles zo compact mogelijk inpakken en strak op de fietsen plakken.
Veel te vroeg naar het station, je weet maar nooit, lekke banden enzo. We mogen de trein niet missen. Kaartjes in de trein gekocht met hulp van machinist . In Frederikshaven precies op tijd de automaat uit ons hoofd geleerd en op het fluitje van de conducteur naar binnen. Hoge instap maar het gaat goed. Anders was er een uur verloren. Kunnen we beter in Aalborg gebruiken.
In Aalborg onze verdere reispapieren opgehaald. Nog een boemeltje van een kwartier en toen wachten op de internationaletrein naar Amsterdam. Na een nacht doezelen in Arnhem uit de trein en precies op tijd de roltrap op om het stoppertje naar Veenendaal–De Klomp te pakken. De laatste 7 kilometer op de fiets. Jippiieeee we zijn weer thuis, morgen asperges kopen mmmmm

Teruglijkend waren de knooppuntroute van Renswoude naar Emmen en het laatste stuk in het noorden van Jutland de moeite waard. De Osseroute naar Jutland gaat verder door een troosteloze veenkolonie.

Verstuurd vanaf mijn iPod

• 18 Juni 2013 - 00:54

Marcel & Jacqueline:

Hallo, wat leuk om te lezen hoe jullie je vakantie hebben doorgebracht! Leuk geschreven, dat kunnen jullie wel! Wat een doorzetters zeg. Jammer van de straffe wind en wegen! En van een aantal 'vervlogen' campings. Maar jullie zijn toch maar mooi nog een aardig end gekomen, goed dat jullie toch nog verder hebben doorgezet.
    Ja, dat weer was inderdaad niet alles, hier is het gelukkig ook weer beter! Hou je hier toch nog even vakantie. Een wijntje smaakt nog altijd!

Heel veel lieve groetjes en tot hoors ziens
    Marcel & Jacqueline

• 18 Juni 2013 - 09:17

Marlies:

Fijn dat jullie er weer zijn!! Mooi geschreven dit verhaal.

Xx

• 18 Juni 2013 - 11:30

Paula:

Hoi hoi,

Wat een verhaal zeg! Jullie moeten wel enorme doorzetters zijn om dit vol te houden. Volgend jaar maar een reisje naar de zon, lekker comfortabel met een vliegtuig?
    Ben benieuwd naar de foto's!

groetjes, Paula

• 18 Juni 2013 - 15:12

Ben:

Petje af!!!
    Dat red ik niet meer

• 18 Juni 2013 - 17:14

Pieternel En Harrie:

Hoi Rosalie en Lex,

Voor het leuke, smeuïge verhaal, mogen jullie van ons nog wel eens naar zo'n koud kikkerland!!
    Wat hebben jullie afgezien!!

Petje af11 Nu weer genieten van een plotsklaps hete weer in Renswoude!!
    Een ander reisverslag komt misschien van een zonvakantie, lijkt ons zeker zo lekker.

groetjes Pieternel en Harrie